مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی
مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی

اندازه گیری رطوبت در مواد غذایی جامد

فرهاد
سه‌شنبه 3 تیر 1393 @ 11:39 ب.ظ
ضمن عرض سلام وخسته نباشی 
آقاد دکتر اگه ممکنه راهنمایی کنید تفاوت اندازه گیری رطوبت نان با آرد به چه صورت است.مثلا روش کار استاندارد 2705برای نان وارد دقیقا یکی است ویااینکه برای نان باید تیمار خاصی انجام بدیم بسیار ممنون ممنون میشوم اگه راهنمایی کنید اگه امکان دارد روش کار خلاصه شرح بدید بسیار شمارو دعا میکنم.
پاسخ:
ساده ترین روش اندازه گیری رطوبت در مواد غذایی جامد ، توزین نمونه و قرار دادن آن در آون با درجه حرارت 100 تا 110 درجه سانتیگراد به مدت حدود 3 ساعت است و خاتمه آزمایش زمانی است که بین دو توزین متوالی اختلاف وزنی مشاهده نشود. این روش که مشروح آن در استاندارد 2705 مطالعه کرده اید برای تمام غلات و فراورده های آنها قابل اجرا است بنابر این در آرد و نان تفاوتی وجود نخواهد داشت. دقت در توزین ، سرعت در کار و ممانعت از جذب رطوبت مجدد و ... در این آزمایش بسیار مهم هستند .البته نحوه گزارش رطوبت در مواد غذایی بر اساس وزن مرطوب Wet Basis و یا وزن خشک Dry Basis  متفاوت است و معمولا به علت ثابت بودن وزن خشک در مطالعات و کارهای پژوهشی مقایسه ای از گزارش بر مبنای وزن خشک استفاده می شود ولی در آزمون های کنترلی گزارش بر مبنای وزن مرطوب رایج است.
در فرمول بسیار ساده زیر صورت کسر ، افت وزنی نمونه بعد از خروج از آون است .
مخرج در صورت گزارش بر اساس وزن مرطوب ، وزن اولیه نمونه و در صورت گزارش بر اساس وزن خشک ، وزن نمونه اولیه منهای صورت کسر خواهد بود.

The moisture content of a food material is defined through the following equation:

 

%Moisture = (mw/msample× 100

 

Where mw is the mass of the water and msample is the mass of the sample.