مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی
مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی

آشنایی با افزودنی های مجاز - اسید سیکلامیک و سیکلامات ها E952


اسید سیکلامیک و نمک های آن

منبع:

اسید سیکلامیک از سولفوناسیون سیکلوهگزیل آمین به دست می آید و با تبدیل به نمک سدیم یا منیزیم در مرحله بعدی به شکل تجاری استفاده از این اسید یعنی سیکلامات سدیم و منیزیوم در می آید.

عملکرد در ماده غذایی:

سیکلامات یک شیرین کننده و کم کالری است.به طور معمول 30 برابرساکاروز شیرینی دارد .استفاده پایه تجاری از آن در تولید نوشیدنی های بدون الکل و پودرهای شیرین کننده جانشین شکر می باشد.

مزایا:

پروفایل مزه شیرینی در سیکلامات به نحوی طراحی شده که رسیدن به اوج شیرینی ، آهسته تر از ساکاروز اتفاق می افتد و در مقابل وقفه ای در آغاز احساس مزه شیرین وجود خواهد داشت .عملکرد سیکلامات در تلفیق با سایر شیرین کننده ها موثر تر به نظر می رسد ( به خصوص ساخارین ) چرا که پس طعم تلخ/فلزی آنها را می پوشاند.در صورت استفاده تلفیقی با ساخارین نسبت ده به یک سیکلامات به ساخارین حالت نرمالی ایجاد خواهد کرد.این تلفیق یک طعم مطلوب و مقرون به صرفه ایجاد میکند.سیکلامات دارای تاثیرات هم افزایی موثر با آسپارتام و آسه سولفام کا می باشد که به صورت مخلوط نیم ، یک سوم و یک چهارم با این شیرین کننده ها مخلوط می گردد.

سیکلامات سدیم وکلسیم در آب به خوبی محلول هستند و محلول آنها در برابر pH های پایین و نور و حرارت مقاوم است.

سیکلامات یک ترکیب غیر سرطان زا با قابلیت پوشاندن موثر پس طعم های تلخ است در نتیجه انتخاب مناسبی برای محصولات بهداشتی دهان و شربت های دارویی خواهد بود.

سیکلامات استفاده وسیعی در آسیا داشته و 15% از تولید جهانی آن را مصرف می نماید.

محدودیت ها:

بنا بر رفرنس زیر ، سیکلامات جزو شیرین کننده های مجاز با قابلیت استفاده در طیف وسیعی از محصولات با حدود مصرف مشخص برای هرکدام می باشد.

Directive  94/35/EC as amended by Directive 2003/115/EC

دیدگاه کمیته علمی اتحادیه اروپا در مورد مواد غذایی در سال 2000 میزان دریافت قابل قبول روزانه اسید سیکلامیک و نمک های سدیم و کلسیم آن را صفر تا 7 میلی گرم به ازای هرکیلو گرم از وزن مصرف کننده ، تعیین نموده است به همین علت میزان مصرف این شیرین کننده در نوشابه های غیر الکلی در سال 2003 از 400 میلی گرم به 250 میلی گرم در لیتر ، کاهش یافت و استفاده از آن در محصولات قنادی با پایه شکر ، غیر مجاز اعلام شد.

محصولات رایج :

نوشیدنی های غیر الکلی و شیرین کننده های پودری جایگزین شکر.