مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی
مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی

چهار چوب تهیه و ارائه واحد سمینار رشته مهندسی کشاورزی-علوم و صنایع غذایی


1- انتخاب موضوع :

موضوع انتخابی می بایست در ارتباط مستقیم با مواد غذایی باشد ، محدودیتی در انتخاب موضوع وجود ندارد ولی عنوان انتخابی باید کاملا جزئی باشد به عنوان مثال صنایع گوشت نمی تواند عنوان قابل قبولی باشد ولی  " مروری بر انواع پوشش های طبیعی مورد استفاده در صنایع فراورده های گوشتی " قابل قبول خواهد بود .

2- روش تهیه :

هدف از این واحد درسی طرح یک سوال و پاسخ به آن از طریق جمع آوری صحیح مطالب ، ایجاد ارتباط و پیوستگی مطالب و نتیجه گیری نهایی است بنابر این در مورد عنوان بالا سوالات اصلی اینها هستند :

پوشش های طبیعی مورد استفاده در صنایع فراورده های گوشتی چه هستند؟چه انواعی دارند؟ چه کاربردهایی دارند؟و نهایتا چه مزایا و معایبی نسبت به انواع دیگر پوشش ها دارند؟ بنابراین پس از انتخاب موضوع که در اصل پاسخ به سوال تحقیق است بخش های مورد نظر را فهرست بندی می کنیم . معمولا تحقیقات مروری شامل سه بخش مقدمه ، متن و نتیجه گیری است .

در مقدمه به بیان موضوع و توضیح بیشتر راجع به آن، تاریخچه و همینطور اهمیت موضوع از دیدگاه آمار و ارقام می پردازیم یعنی به شنونده یا خواننده می گوییم که قصد داریم چه بکنیم و دلیل کارمان چیست و اینکه این کار چه قدر اهمیت دارد.به عنوان مثال در عنوان بالا از تاریخچه صنایع فراورده های گوشتی ، اهمیت آن در تغذیه ، آمار تولید جهانی و داخلی و ... صحبت می کنیم.

بهترین کار تهیه یک فهرست ابتدایی با تیترها و زیر تیتر های مشخص در سه بخش ذکر شده در بالا است.بر این اساس می دانیم که به چه اطلاعاتی نیاز داریم و یا اطلاعات به دست آمده را در کدام قسمت قرار دهیم .

3- انتخاب منابع :

با انتخاب کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی  ، جستجو را آغاز می کنیم .در عنوان بالا کلماتی مثل بسته بندی، پوشش ، فراورده گوشتی ، سوسیس و کالباس ومعادل انگلیسی آنها به عنوان کلمات کلیدی هستند که در جستجو های اینترنتی و کتابخانه ای به کار برده می شوند.

بهتر است از کتاب ها و مقالات و سایت های فارسی و انگلیسی فیش برداری کنیم یعنی در یک برگه پس از درج مشخصات کامل منبع نکات قابل استفاده را یاد داشت کنیم و در هنگام تنظیم متن بر اساس تیتر های موجود هر موضوع را درگجایگاه خود قرار دهیم.

4- درج منابع :

درج منابع در انتهای متن و بر اساس روش صحیح مرجع نویسی است برای استخراج این روش می توانید به آئین نامه های مندرج در سایت های واحد های دانشگاهی یا نحوه تهیه و تدوین مقالات در مجلات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی مراجعه کرده و یا از کتابهای انتشار یافته دانشگاهی مدل گیری نمائید.

5- تهیه و ارائه:

سمینار در قالب یک سی دی شامل سه پوشه : متن سمینار در قالب word ، فایل ارائه در قالب power point و فایل های مربوط به منابع استفاده شده تهیه شده و در تاریخ توافق شده درانتهای ترم  ، ارائه خواهد شد.

در صورت نیاز به توضیحات بیشتر می توانید از طریق همین وبلاگ، مکاتبه فرمائید.