مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی
مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی

مشاوره صنایع غذایی

اندازه گیری وزن مخصوص سیب زمینی و اهمیت آن در تولید سیب زمینی نیمه سرخ شده منجمد

وزن مخصوص سیب زمینی

وزن مخصوص سیب زمینی یک فاکتور بسیار مهم در ارزیابی کیفیت برداشت این محصول می باشد. این ویژگی در عمل نشان دهنده وضعیت محصول از نظر درجه رسیدگی بوده و به عنوان ملاکی برای کیفیت سرخ کردن ، پخت و انبارداری در سطح صنعتی مد نظر قرار می گیرد . مهم تر این که اندازه گیری وزن مخصوص منعکس کننده فاکتور های محیطی و فرایند مدیریت کشت محصول در طول فصل تولید می باشد.

عواملی چون واریته سیب زمینی ، نوع خاک ، منبع پتاس ، رطوبت خاک ، میزان نیتروژن ، روش کوددهی و طول فصل رشد محصول و ... بر میزان وزن مخصوص سیب زمینی موثر هستند.

اندازه گیری وزن مخصوص با یک روش ساده با رعایت دقت در کار، قابل انجام خواهد بود. سیب زمینی ها باید در همه ابعاد مورد نمونه برداری قرار بگیرند ،سیب زمینی های پوست نازک برای این آزمون مناسب تر هستند.تمام ذرات خارجی متصل به پوست باید قبل از وزن کردن حذف شوند حتی در برخی مواقع ممکن است نیاز به شستشو محصول قبل از آزمون داشته باشیم که که در این شرایط ممکن است وزن مخصوص در حدود 0.001 واحد بالاتر نشان داده شود.

دمای سیب زمینی و آب مورد استفاده در آزمون باید در همه آزمون ها یکنواخت باشد .بهترین دمای این آزمون 50 درجه فارنهایت می باشد .

اساس عمل ، توزین مقداری از سیب زمینی ها در شرایط معمولی (در هوا ) و در داخل آب و قراردادن اعداد حاصله در رابطه زیر می باشد:


 

نکته کلیدی در نتیجه آزمون ، به دست آوردن در صد مواد جامد کل سیب زمینی است که ملاک خوبی برای ارزیابی کیفیت و راندمان محصول به خصوص در فرایند تولید سیب زمینی نیمه سرخ شده منجمد می باشد.جدول تبدیل وزن مخصوص به مواد جامد به شرح زیر است :

 

با توجه به مطالعات و تجارب مرتبط با موضوع تولید سیب زمینی نیمه سرخ شده منجمد ، می توانید در صورت نیاز به مشاوره می توانید از طریق همین وبلاگ در تماس باشید.